Ironi oh ironi….

Tiga bulan lalu aku berpeluang melawat 3 daerah pantai timur Sabah- Semporna, Lahad Datu, Tawau. Sepanjang perjalanan di sana, aku memang terkezut dan kagum (kagum ke?) dengan pemandangan ladang kelapa sawit yang saujana mata memandang. Bukannya apa kalau di pantai Barat Sabah tempat aku ada juga ladang sawit ni taklah seluas di kawasan pantai timur ni.

Macam-macam perasaan aku bila tengok keluasan ladang sawit ni. Aku bayangkan mungkin ladang ni dulu kawasan balak yang luas waktu Sabah jadi pengeksport balak yang gah. Emm…aku pasang angan-angan setinggi langit. Kalau aku jadi jutawan aku akan beli sebahagian ladang sawit di sini dalam 30% daripada keluasannya ke, kemudian tanamkan dengan pokok-pokok jadikan macam hutan simpan kononnya. Sungai-sungai yang termasuk dalam kawasan aku tu pun akan dipulihara jugak sebab aku nampaksungai-sungai dalam ladang-ladang sawit tu dah keruh airnya. Ikan pun tak sudi nak hidup agaknya. Begitulah angan-angan aku yang takkan kesampaian….dalam mimpi pun tak jadik jugak.

Masalahnya sekarang atau bukan masalahlah, persoalannya mengapa bekalan minyak sawit di Sabah ni tak berapa nak lancar? Jangankan yang dalam plastik dalam botol pun kurang. Nak membeli minyak bunga matahari atau minyak jagung tu rasanya tak sanggup jugak nak keluarkan duit, mahal rasa pun lain sikit. Ke Kementerian X tu nak suruh jaga kesihatan kurangkan makanan berminyak macam waktu isu gula dulu…Ah ironi betullah. Ladang sawit beratus-ratus ekar kilang sawit tak ada yang lingkup, macamana minyak sawit boleh tak ada dalam pasaran?

 

* sekadar keluhan, bukan nak menyalahkan sesiapa….

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s