Masker Buatan Sendiri

Dua hari berjemur tengah padang jadi ahli Unit Kecemasan, kulit muka jadi gelap sket. Ni kelemahannya kalau berkulit cerah, berpanas sket mesti jadik merah atau gelap. Nak beli masker kat bandar kecil tempat aku ni takde plak. Yang berkenan di hati hanyalah produk Skin Food. Kena pakai bedak sejuk la jawabnya.

Emm… bedak sejuk ni okey berkesanla jugak tapi…kalau pakai muka rasa tegang + kering…

Tetiba terfikir nak buat masker sndiri. Guna bahan-bahan yang ada kat dapur. Contohnya tomato, yoghurt dll. Bahan semula jadi. Lebih selamat tanpa bahan kimia.

Mula-mula, cari dulu resipi ( bukan makanan je ada resipi!!!) masker kat Mr Goggle. Taip homemade mask banyaklah pilihan.Untuk memutihkan, untuk kulit oily, tegangkan muka, muka yang sunburn dsb.

So far, aku dah cuba  jenis masker berasaskan yoghurt. Dua-dua ni baik untuk muka yang kena bahang matahari dan berminyak. Amalkan setiap hari atau kalau malas pun 2/3 kali seminggu.

Bahan-bahan untuk masker:

2/3 susu yoghurt ( plain yoghurt )

2 sudu organic oatmeal ( dikisar )

lemon ( ambil jusnya )/ madu

Cara membuat :

Campurkan yoghurt bersama oat yang sudah dikisar. Jika kulit berminyak, tambahkan beberapa titik jus buah lemon. Jika kulit kering/normal tambahkan 1 sudu kecil madu. Oleskan campuran tadi pada wajah yang sudah dibersihkan. Biarkan selama 10-15 minit. Selepas itu, untuk membersihkan muka, basahkan tuala yang bersih dengan air suam. Gosokkan pada wajah sehingga semua sisa masker tadi bersih.

* Jika diamalkan secara konsisten, insyaallah muka jadi bersih, glowing dan cerah semula jadi.

Untuk menyejukkan muka yang terasa hangat/terbakar kena bahang matahari, boleh gunakan ubi kentang. Caranya mudah sahaja, hiris ubi kentang nipis-nipis lepas tu tempekkan pada muka. Biar hingga kering. Buat berulang-ulang pun tak apa sebab tiada kesan sampingan.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s